Αντιλήψεις και στρατηγικές των επιχειρήσεων για Gen Z, DEIB και ESG
Αντιλήψεις και στρατηγικές των επιχειρήσεων για Gen Z, DEIB και ESG
Η Έρευνα Προοπτικών Προσλήψεων του ομίλου ManpowerGroup για το 4ο τρίμηνο του 2024 αποκαλύπτει σημαντικά επιπρόσθετα στοιχεία σχετικά με τα συναισθήματα των νέων ηλικίας 18-27 ετών, επισημαίνοντας το αυξανόμενο άγχος που βιώνουν καθώς και τη σταδιακή ενσωμάτωση των στοιχείων αυτών στις σύγχρονες εργασιακές πρακτικές. Με ιδιαίτερη έμφαση, η έρευνα εμβαθύνει στον τρόπο με τον οποίο οι εργοδότες αντιλαμβάνονται και ενσωματώνουν τους όρους του DEIB (Διαφορετικότητα, Ισότητα, Συμπερίληψη και Ανήκειν) και τον τρόπο που προσαρμόζονται στους ανανεωμένους στόχους του ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία, Διακυβέρνηση) για το ανθρώπινο δυναμικό τους.
Αίσθημα άγχους και υποστήριξη:
Σύμφωνα με την έρευνα, το 61% των εργοδοτών στην Ελλάδα (58% στο εξωτερικό) πιστεύει ότι οι εργαζόμενοι της Γενιάς Z αισθάνονται άγχος καθημερινά, ενώ η μειοψηφία (28%) διαφωνεί – ποσοστό πολύ κοντά στην αντίστοιχη μερίδα (29%) σε παγκόσμια κλίμακα.
Συγκεκριμένα, σε ανάλυση του μεγέθους των οργανισμών, το υψηλότερο ποσοστό καταγράφεται στις μεγάλες επιχειρήσεις (5.000+), όπου το 66% των εργοδοτών δηλώνει ότι οι εργαζόμενοι της Gen Z αντιμετωπίζουν πολύ άγχος. Αντίστοιχα, υψηλό είναι το ποσοστό και στις μεσαίες επιχειρήσεις (50-249), με το 65% των εργοδοτών να αναφέρει ότι το ανθρώπινο δυναμικό της Gen Z βιώνει έντονο άγχος. Σε αντίθεση, στις μεγάλες επιχειρήσεις (1.000-4.999), το 30% των εργοδοτών θεωρεί ότι οι νέοι εργαζόμενοι δεν αντιμετωπίζουν καθόλου άγχος.
Ένα αξιόλογο εύρημα της έρευνας είναι ότι στον κλάδο των καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό (42%) των εργοδοτών που θεωρούν ότι το προσωπικό της Gen Z δεν έχει καθόλου άγχος. Δεν συμβαίνει αυτό στον κλάδο της επικοινωνίας, όπου το ποσοστό των εργοδοτών που βρίσκει αγχωμένο το προσωπικό ηλικίας 18-27 ετών είναι το υψηλότερο όλων (76%).
Τεχνολογία και δεξιότητες:
Το 62% των εργοδοτών στην Ελλάδα (έναντι του σαφώς υψηλότερου 76% παγκοσμίως) πιστεύει ότι οι εργαζόμενοι της Γενιάς Z έχουν υποστήριξη από τους οργανισμούς σε ζητήματα όπως η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και η προσωπική τους ευημερία. Το 73% των Ελλήνων εργοδοτών (81% στο εξωτερικό) πιστεύει ότι οι εργαζόμενοι της Γενιάς Z έχουν τη σωστή τεχνολογία και τα εργαλεία για να κάνουν καλά την εργασία τους. Πολύ σίγουροι ότι οι εργαζόμενοι της Γενιάς Z (18-27 ετών) έχουν τις δεξιότητες και την εμπειρία που απαιτούνται για την εργασία τους δηλώνουν οι εργοδότες (81%) στον κλάδο της υγειονομικής περίθαλψης και των βιοεπιστημών.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι εργοδότες (29%) στον κλάδο της πληροφορικής δηλώνουν καθόλου σίγουροι ότι οι εργαζόμενοι της Γενιάς Z (18-27 ετών) έχουν τις δεξιότητες και την εμπειρία που απαιτούνται για την εργασία τους. Σχολιάζοντας το συγκεκριμένο εύρημα, ο διευθύνων σύμβουλος της ManpowerGroup Ελλάδας κύριος Χαράλαμπος Καζαντζίδης τονίζει: «Ο κλάδος της πληροφορικής εξελίσσεται συνεχώς με νέες τεχνολογίες, πλατφόρμες και γλώσσες προγραμματισμού. Η Γενιά Z, παρά την επαφή της με την τεχνολογία από μικρή ηλικία, μπορεί να μην έχει ακόμα αναπτύξει επαρκή εμπειρία ή εξειδίκευση σε αυτές τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες τεχνολογίες. Επίσης, σε επίπεδο προσωπικών skills είναι πιθανόν οι νέοι να μην έχουν αναπτύξει ακόμα τις δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας που απαιτούνται σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον. Στη ManpowerGroup Ελλάδας, γνωρίζουμε καλά τη δυσκολία ανεύρεσης ταλέντων που υπάρχει σήμερα σε πολλούς τομείς στην Ελλάδα, και ιδιαίτερα στον χώρο της πληροφορικής, και δεσμευόμαστε να ενδυναμώνουμε τη Γενιά Z προσφέροντας ευκαιρίες ανάπτυξης μέσω των Tech Academies, μιας σειράς από προγράμματα μετεκπαιδεύσεων σε τεχνολογίες όπως Java, C#/.ΝΕΤ framework, Cyber Security, Data Analytics, ServiceNow και SAP, οι οποίες έχουν σχεδιαστεί για να παρέχουν ακριβώς τις γνώσεις και δεξιότητες που απαιτεί η αγορά εργασίας σήμερα σε αποφοίτους STEM έτσι ώστε να είναι έτοιμοι να ενσωματωθούν παραγωγικά σε ομάδες έργου, από την πρώτη μέρα της ένταξής τους».
Η ισορροπία δυνάμεων εξακολουθεί να ευνοεί τους εργοδότες:
Όσον αφορά τη διαπραγμάτευση της αμοιβής, της τοποθεσίας εργασίας και των ευέλικτων ωρών εργασίας, το 69% των Ελλήνων εργοδοτών πιστεύει ότι κατέχει τη δύναμη (έναντι 23% για τους εργαζομένους). Το ποσοστό αυτό είναι χαμηλότερο για τους εργοδότες του εξωτερικού (65%). Πολύ πάνω από τον μέσο όρο (78%) βρίσκεται το ποσοστό των εργοδοτών που πιστεύουν ότι έχουν τη δύναμη στον κλάδο των χρηματοοικονομικών και κτηματομεσιτικών.
Στρατηγικές εργοδότη για τη διακράτηση του ανθρώπινου δυναμικού:
To 43% όλων των Ελλήνων εργοδοτών σχεδιάζει να προχωρήσει σε αναβάθμιση τεχνολογικών εργαλείων για τη διακράτηση του ανθρώπινου δυναμικού του. Στον κλάδο της ενέργειας και των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, το ποσοστό αυτό είναι 57%, γεγονός που δείχνει ότι αυτός ο κλάδος έχει μεγαλύτερη προτεραιότητα στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών σε σχέση με τους υπόλοιπους κλάδους. Ακολουθούν η κατάρτιση των υπευθύνων για την καλύτερη υποστήριξη των εργαζομένων (35%) και η αύξηση της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής (33%) με στόχο τη διακράτηση των εργαζομένων.
Το χάσμα δεξιοτήτων ESG συνεχίζεται για την πλειονότητα των εταιριών:
Το 93% των εργοδοτών στην Ελλάδα (έναντι 91% στο εξωτερικό) δηλώνει ότι δεν διαθέτει το ταλέντο που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων του για το Περιβάλλον, την Κοινωνία και τη Διακυβέρνηση (ESG). Το 47% των εργοδοτών επιχειρεί να το κάνει αυτό, εν έτει 2024, μέσω της αναβάθμισης των δεξιοτήτων και της εκπαίδευσης των υφιστάμενων ταλέντων, με το αντίστοιχο ποσοστό το 2022 στο 52%. Το 32% μέσω της πρόσληψης νέων εξωτερικών ταλέντων, το 28% με την προσθήκη αρμοδιοτήτων ESG στους υφιστάμενους τρέχοντες ρόλους, το 19% με πρόσληψη εξωτερικών συμβούλων. Μόλις το 7% αναφέρει ότι έχει όλα τα ταλέντα που χρειάζεται. Αντίστοιχα το 40% των εργοδοτών δηλώνει ότι το 2022 έβρισκε το ταλέντο που απαιτούνταν για την επίτευξη των στόχων ESG μέσω πρόσληψης νέων ταλέντων, το 35% με την προσθήκη αρμοδιοτήτων ESG στους υφιστάμενους τρέχοντες ρόλους, το 26% με πρόσληψη εξωτερικών συμβούλων. Το 5% είχε δηλώσει πριν από δύο χρόνια ότι είχε ήδη όλα τα ταλέντα που χρειαζόταν.
Πώς οι εργοδότες προωθούν τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη;
Οι εργοδότες εφαρμόζουν ή σχεδιάζουν μια σειρά μέτρων για την υποστήριξη του ΛΟΑΤΚΙΑ+ ανθρώπινου δυναμικού τους, συμβάλλοντας παράλληλα στη δημιουργία ενός πλήρως συμπεριληπτικού εργασιακού περιβάλλοντος. Οι κύριες στρατηγικές που υλοποιούν ήδη οι επιχειρήσεις περιλαμβάνουν την εφαρμογή πολιτικών κατά των διακρίσεων (44%), τη χρήση ανώνυμων συστημάτων αναφοράς περιστατικών (40%) και την εκπαίδευση σε θέματα διαφορετικότητας (39%). Επιπλέον, σχεδιάζουν για το μέλλον της ενέργειες, όπως προσλήψεις για την αύξηση της ποικιλόμορφης εκπροσώπησης στον χώρο εργασίας (38%), την προώθηση της συμπεριληπτικής γλώσσας (36%) και την ενθάρρυνση ομάδων υποστήριξης εργαζομένων με διαφορετικό σεξουαλικό προσανατολισμό και ταυτότητα φύλου (34%). Το 38% των εταιριών στην Ελλάδα (έναντι 47% σε παγκόσμια κλίμακα) έχει επίσημες στρατηγικές ένταξης των ατόμων που ανήκουν στην ομάδα των ΛΟΑΤΚΙΑ+ και ένα άλλο 39% (έναντι 20% στο εξωτερικό) τις αναπτύσσει ήδη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 23% δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια στην Ελλάδα, ενώ άλλο ένα 23% δεν έχει υιοθετήσει επίσημη στρατηγική αλλά βασίζεται στην κοινή ευγένεια και στους τρόπους. Το 16% πειραματίζεται σχεδιάζοντας αποτελεσματικές προσεγγίσεις που ωστόσο δεν έχουν πάρει «σάρκα και οστά».
Σχετικά με τη ManpowerGroup™
Η ManpowerGroup®, η κορυφαία διεθνώς εταιρία παροχής λύσεων ανθρώπινου δυναμικού, βοηθά τους οργανισμούς να εξελίσσονται και να ξεχωρίζουν σε έναν κόσμο που αλλάζει γρήγορα, παρέχοντας υπηρεσίες όπως η εύρεση, η αξιολόγηση, η ανάπτυξη και η διαχείριση ταλέντων. Αναπτύσσουμε καινοτόμες λύσεις για εκατοντάδες χιλιάδες οργανισμούς κάθε χρόνο, παρέχοντάς τους εξειδικευμένα ταλέντα, ενώ παράλληλα βρίσκουμε ουσιαστικές θέσεις εργασίας για εκατομμύρια ανθρώπους από ένα ευρύ φάσμα κλάδων και δεξιοτήτων. Η εξειδικευμένη οικογένεια των brand μας –Manpower®, Experis® και Talent Solutions®– δημιουργεί ουσιώδη αξία για τους υποψηφίους και πελάτες σε 75 χώρες εδώ και 70 χρόνια. Είμαστε αναγνωρισμένοι για την εταιρική μας ποικιλομορφία – ως μια από τις καλύτερες εταιρίες που δίνουν έμφαση στις γυναίκες αλλά και στην ενσωμάτωση, στην ισότητα και την αναπηρία. Το 2023 η ManpowerGroup® ανακηρύχθηκε για 15η φορά ως μια από τις πιο ηθικές εταιρίες στον κόσμο – επιβεβαιώνοντας τη θέση μας ως εργασιακού προορισμού επιλογής για ταλέντα σε ζήτηση.
Η ManpowerGroup στην Ελλάδα:
Στην Ελλάδα, η ManpowerGroup ιδρύθηκε το 1998, όπου μέσα από το δίκτυο 2 υποκαταστημάτων στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, η εξειδικευμένη ομάδα συμβούλων εντοπίζει σε όλο το φάσμα των βασικών κλάδων της οικονομίας, αξιολογεί, αναπτύσσει και διαχειρίζεται τα ταλέντα. Η ManpowerGroup Ελλάδας είναι πιστοποιημένη, σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο ποιότητας ISO 9001:2015, στους τομείς εύρεσης και επιλογής προσωπικού καθώς και υπηρεσιών προσωρινής απασχόλησης σε όλο το δίκτυο των υποκαταστημάτων της.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη ManpowerGroup Ελλάδας, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα μας: www.manpowergroup.gr