Εκπαίδευση στη Στέγη (Εκπαιδευτικά Προγράμματα για παιδιά, εφήβους & ενήλικες)
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2017 ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΕΦΗΒΟΥΣ ΚΑΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ Για μεμονωμένους επισκέπτες και σχολικές ομάδες Αναλυτικές πληροφορίες: 1. Κινηματογράφος 2. Θέατρο 3. Χορός 4. Μουσική 5. Εικαστικά 6. Νέες Τεχνολογίες 7. Διαθεματικά 1. ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ / ΕΦΗΒΟΙ Απευθύνεται σε μεμονωμένους επισκέπτες. Σε συνέχεια των επιτυχημένων εργαστηρίων «Κάνουμε σινεμά», που πραγματοποίησε η Στέγη τα δύο προηγούμενα χρόνια, με θέμα σενάριο-σκηνοθεσία-μοντάζ, φέτος ξεκίνησε ένας νέος κύκλος τριών εργαστηρίων για εφήβους με θέμα τον πειραματικό κινηματογράφο. Αφού πραγματοποιήθηκαν οι δύο πρώτοι κύκλοι, όπου οι έφηβοι κινηματογραφιστές πειραματίστηκαν με τα οπτικά αναλογικά εφέ, τις πολυτυπίες, το φως και τα αντικείμενα και συνέθεσαν τη δική τους πειραματική κινηματογραφική έκφραση, αντλώντας έμπνευση από την ποίηση, τη φιλοσοφία και τη ζωγραφική, τον Φεβρουάριο ξεκινά ο τρίτος κύκλος, στον οποίο οι έφηβοι καλούνται να συνθέσουν μια πειραματική ταινία, βασισμένη σε μουσική, δηλαδή, ένα δικό τους βίντεο κλιπ! Συντελεστές: Oliwia Twardowska, Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος (σκηνοθέτες) Παρουσίαση ταινιών: Τετάρτη 26 Απριλίου -3ος Κύκλος | Φτιάξε το δικό σου βίντεο κλιπ Δημιουργούμε μουσικά βίντεο για αγαπημένα μας τραγούδια, αλλά και για κομμάτια κλασικής και αβανγκάρντ μουσικής. Κάνουμε μια αναδρομή στην ιστορία του φιλμικού μέσου –από τα πρώτα μιούζικαλ μέχρι τα σημερινά viral βίντεο από κινητό τηλέφωνο– και εξερευνούμε διαφορετικές φόρμες, μεθόδους και αισθητικές προσεγγίσεις. Στη συνέχεια, γνωστοί guest video clip makers προσκαλούνται στο εργαστήριο και μας περιγράφουν τον τρόπο δουλειάς τους! http://www.sgt.gr/gre/SPG1819/ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ / ΠΑΙΔΙΑ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Το απίθανο ταξίδι Τετάρτη 1, Πέμπτη 2 και Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου, Τετάρτη 1 και Πέμπτη 2 Μαρτίου & Τετάρτη 3, Πέμπτη 4 και Παρασκευή 5 Μαΐου 2017 Πού βρίσκεται ο αληθινός και πού ο φανταστικός κόσμος; Οι μαθητές ταξιδεύουν στον παράδοξο και σουρεαλιστικό κόσμο των ταινιών του πρωτοπόρου σκηνοθέτη και ταχυδακτυλουργού Ζωρζ Μελιές μέσα από μια παράσταση με ζωντανή μουσική, βίντεο και κίνηση, όπου συμμετέχουν και οι ίδιοι. Τρεις φίλοι ταξιδεύουν πίσω στον χρόνο, στην εποχή του βωβού κινηματογράφου, για να ζήσουν μια περιπέτεια που θα τους οδηγήσει σε μακρινούς πλανήτες και θα τους φέρει αντιμέτωπους με παράδοξα εμπόδια. Στόχος τους είναι να απελευθερώσουν τον Ζωρζ Μελιές, που κρατείται φυλακισμένος από τους εχθρούς της φαντασίας. Για να το πετύχουν αυτό, όμως, θα πρέπει να βρουν τρόπο ώστε από τη σκηνή να εισχωρήσουν στην οθόνη του κινηματογράφου, κάτι που μπορεί να συμβεί μόνο με τη βοήθεια και τη φαντασία των παιδιών. Ένα ταξίδι στο όνειρο και στην πραγματικότητα, στον χώρο και στον χρόνο, που παρασύρει τους μαθητές στη μαγεία του κινηματογράφου. Η δράση των μαθητών προβάλλεται ψηφιακά στην οθόνη και με κινηματογραφικά εφέ δημιουργείται σε πραγματικό χρόνο μία ταινία. Μια μαγική, συμμετοχική παράσταση, γεμάτη χιούμορ, που βασίζεται στη μουσική, στις κινηματογραφικές τεχνικές και στην κινησιολογία των ταινιών του Μελιές. Συντελεστές: Σκηνοθετική επιμέλεια & Δραματουργία: Άγγελος Φραντζής Video Design & Animation: Ερατώ Τζαβάρα Μουσική: Βασίλης Τζαβάρας Σκηνικά & Κατασκευές: Αδριανός Ζαχαριάς Χορογραφία & Ερμηνεία: Χρυσάνθη Μπαδέκα Ερμηνεία: Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου Κοστούμια: Δέσποινα Χειμώνα 2. ΘΕΑΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟ / ΕΦΗΒΟΙ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες και παρουσιάζεται σε ευρύ κοινό. Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου 2017 Φεστιβάλ: Παρασκευή 7 – Κυριακή 9 Απριλίου 2017 Ακούμε τις σκέψεις και τη φωνή των εφήβων! Το Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου «ξαναχτυπά» με νέα έργα από Έλληνες και ξένους συγγραφείς. Φέτος οι έφηβοι αναμετριούνται με τη σύγχρονη ελληνική και ξένη δραματουργία με τον κανόνα του «5», δηλαδή: - 5 σύγχρονοι Έλληνες συγγραφείς γράφουν 5 νέα θεατρικά έργα. - 5 αναγνωρισμένα έργα της σύγχρονης ξένης δραματουργίας προστίθενται στο ρεπερτόριο του φεστιβάλ. - 5 νέοι σκηνοθέτες, μαζί με την ομάδα της Grasshopper Youth, εμψυχώνουν, σκηνοθετούν και στήνουν νέες εφηβικές παραστάσεις. Οι συγγραφείς θα δουλέψουν μαζί με τις ομάδες των εφήβων μέσα στη σχολική τάξη για περίπου έναν μήνα με σκοπό τα έργα που θα προκύψουν μέσα από αυτό το εντατικό εργαστήριο να απηχούν τις σκέψεις και τις αναζητήσεις της εφηβικής κοινότητας. Μετά αναλαμβάνουν δράση, μαζί με τους μαθητές, οι σκηνοθέτες και οι ηθοποιοί για να στήσουν τις παραστάσεις που θα δούμε στη Μικρή Σκηνή της Στέγης. Στόχος μας στο Εφηβικό Φεστιβάλ είναι να συνεχίσουμε να αναδεικνύουμε τη δυναμική και τον χαρακτήρα του εφηβικού θεάτρου, καθιστώντας τους εφήβους συνδημιουργούς, αλλά και να τοποθετήσουμε το θέατρο στον κορμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Συντονισμός & Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Ομάδα Grasshopper Youth – Σοφία Βγενοπούλου, Βαγγέλης Κυριακού, Κατερίνα Σκουρλή Καλλιτεχνική Διεύθυνση Θεάτρου και Χορού: Κάτια Αρφαρά Υπεύθυνη Εκπαιδευτικού Προγράμματος: Μυρτώ Λάβδα Προσκεκλημένοι συγγραφείς: Γλυκερία Μπασδέκη, Βαγγέλης Κυριακού, Μαρία Τοπάλη, Θανάσης Τριαρίδης, Γιάννης Τσίρμπας Συνεργάτες σκηνοθέτες του Φεστιβάλ: Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Άρτεμις Μάνου, Θεανώ Μεταξά, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Μαριλένα Ρασιδάκη, Αντιγόνη Φρυδά με τους "The 3rd Person Theatre Group", Νίκος Χατζόπουλος *Τα σχολεία που συμμετέχουν φέτος στο πρόγραμμα και έχουν ήδη ξεκινήσει τις πρόβες τους είναι το 1o Ενιαίο Λύκειο Ασπροπύργου, το 1ο Ενιαίο Λύκειο Νέας Φιλαδέλφειας, το 1ο Ενιαίο Λύκειο Αγίας Βαρβάρας, το Ενιαίο Λύκειο Κρυονερίου Αττικής, το 3ο Ενιαίο Λύκειο Πειραιά, το 12ο Ενιαίο Λύκειο Αθήνας, το 4ο Ενιαίο Λύκειο Χαϊδαρίου, το 14ο Γυμνάσιο Αθηνών και το 2ο Γυμνάσιο Καλυβίων. Μαζί τους και η ομάδα εφήβων Grasshopper Youth. ΘΕΑΤΡΟ / ΕΦΗΒΟΙ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες. Βήμα Βήμα στη Σκηνή Πέμπτη 2, Παρασκευή 3, Τετάρτη 15 και Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου, Τετάρτη 26 και Πέμπτη 27 Απριλίου amp; Τετάρτη 3 και Πέμπτη 4 Μαΐου 2017 Πώς λειτουργεί η κονσόλα της σκηνής; O flyman είναι άνθρωπος ή πουλί; Το ήξερες ότι στη Στέγη υπάρχει και flywoman; Το «Βήμα βήμα στη σκηνή» είναι ένα συναρπαστικό πρόγραμμα τεχνικής εκπαίδευσης που ξεναγεί τους μαθητές στα παρασκήνια μιας παράστασης. Τα παιδιά εξερευνούν την αθέατη όψη της σκηνής και γνωρίζουν τα επαγγέλματα που σχετίζονται με την προετοιμασία και τις τεχνικές εργασίες μέσα σε ένα θέατρο. Πίσω από τις κονσόλες και τους αυτοματισμούς υπάρχουν άνθρωποι διαφόρων ειδικοτήτων, τις οποίες οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν. Ποιες αρμοδιότητες έχει ο μηχανικός σκηνής, ο οποίος πρέπει να συνεργάζεται αρμονικά με τον flyman, τον ηχολήπτη, τον τεχνικό φωτισμού και, βέβαια, τον διευθυντή σκηνής; Ποιος είναι ακριβώς ο ρόλος του καθενός και πώς όλοι αυτοί συντονίζονται κατά τη διάρκεια μιας παράστασης; Τα παιδιά γνωρίζουν όλους τους ανθρώπους της σκηνής που είναι υπεύθυνοι για το τελικό αποτέλεσμα, αυτό που απολαμβάνουμε εμείς οι θεατές. Συντελεστής: Λευτέρης Καραμπίλας (Υπεύθυνος Τεχνικών Υπηρεσιών Θεάτρου της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση) 3. ΧΟΡΟΣ ΧΟΡΟΣ / ΓΙΑ ΕΝΗΛΙΚΕΣ Απευθύνεται σε μεμονωμένους επισκέπτες και ειδικές ομάδες. iDance: Χορός χωρίς διακρίσεις Άτομα με ή χωρίς αναπηρία χορεύουν στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος iDance, αποδεικνύοντας πως μέσω του χορού όλοι μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στον πολιτισμό. Συντονιστής φορέας: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση Συνεργαζόμενοι φορείς: Holland Dance Festival (Ολλανδία), Skånes Dansteater (Σουηδία), Stopgap Dance Company (Μεγάλη Βρετανία) Με συγχρηματοδότηση από το πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Εργαστήριο κίνησης και ήχου για βλέποντες και μη βλέποντες Από 24 Φεβρουαρίου έως 19 Μαΐου 2017 | 18:00-20:00 Στο φετινό εργαστήριο δημιουργούμε ένα κινησιολογικό και ηχητικό ρεπερτόριο και παράγουμε μικρές και μεγάλες συνθέσεις με τη βοήθεια της φωνής, μουσικών οργάνων, κειμένων και τεχνολογικών μέσων. Με την ανταλλαγή εμπειριών μαθαίνουμε πώς μπορούμε να ενεργοποιήσουμε τις υπόλοιπες αισθήσεις μας και να καθορίσουμε την καλλιτεχνική μας έκφραση με άξονα τους άλλους. Θέτουμε ερωτήματα, παράγουμε ηχητικό και κινητικό υλικό, πειραματιζόμαστε με εξωτερικά ερεθίσματα και ενεργοποιούμε την κίνηση της ομάδας μέσω της ακοής. Πώς μπορούμε να επαναπροσδιορίσουμε την παρουσία μας στο σκοτάδι χρησιμοποιώντας τον ήχο ως εργαλείο χωροαντίληψης; Μετά από μια σύντομη εισαγωγή στην ακουστική οικολογία και στη μελέτη ηχογραφήσεων διαφορετικών ηχοτοπίων πειραματιζόμαστε με την κίνηση και την παραγωγή ήχου ως εργαλεία προσανατολισμού με στόχο τη δημιουργία ενός μουσικού βιότοπου. Το αποτέλεσμα θα παρουσιαστεί σε μια ανοιχτή εκδήλωση στους χώρους της Στέγης. Συντελεστές: Ίρις Καραγιάν, χορογράφος Ilan Manouach, μουσικός http://www.sgt.gr/gre/SPG1824/ ΧΟΡΟΣ / ΕΦΗΒΟΙ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες και παρουσιάζεται σε ευρύ κοινό. Χορεύω, άρα επικοινωνώ / Dancing to connect Η Στέγη φέρνει για πέμπτη χρονιά τον σύγχρονο χορό στα σχολεία, αυτή τη φορά της Κομοτηνής και της Αθήνας. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Χορεύω, άρα επικοινωνώ» έχει ταξιδέψει στην περιφέρεια, σε σχολεία της Πάτρας, των Ιωαννίνων και των Τρικάλων. Φέτος η Στέγη βάζει στον... χορό πέντε σχολεία της Κομοτηνής μαζί με πέντε της Αθήνας. Οι μαθητές θα παρακολουθήσουν εργαστήρια χορού μέσα στους χώρους των σχολείων τους και στο τέλος του προγράμματος θα παρουσιάσουν τις χορογραφίες τους πρώτα στην πόλη τους και έπειτα σε κοινή παράσταση όλων των σχολείων μαζί στη Στέγη. Το «Χορεύω, άρα επικοινωνώ» βασίζεται στο πρόγραμμα Dancing to Connect, το οποίο έχει φιλοξενηθεί σε περισσότερες από 30 χώρες όλου του κόσμου. Σε συνεργασία με την ομάδα Battery Dance Company της Νέας Υόρκης και με την υποστήριξη της πρεσβείας των Η.Π.Α. στην Αθήνα η Στέγη εκπαιδεύει τα τελευταία τέσσερα χρόνια Έλληνες χορευτές ώστε να υλοποιούν οι ίδιοι το πρόγραμμα. Συντελεστές: Μέλη της ομάδας χορευτών που συμμετείχαν τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια (Νικολέτα Καρμίρη, Κάντυ Καρρά, Ανδρονίκη Μαραθάκη, Γιάννης Νικολαΐδης, Άρης Παπαδόπουλος, Μάρθα Πασακοπούλου, Δημόκριτος Σηφάκης, Έλενα Σταυροπούλου, Αντώνης Στρούζας, Μαρία Φουντούλη, Ηλίας Χατζηγεωργίου) http://www.sgt.gr/gre/SPG1708/ 4. ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ / ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ 9 – 13 ΕΤΩΝ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες. Ταξιδεύοντας στις μουσικές των λαών και των εποχών Μια εκπαιδευτική συναυλία ενώνει τους κόσμους της παραδοσιακής και της σύγχρονης μουσικής. Περιπλανηθείτε στις Μουσικές του Κόσμου. Πόσα «μέτρα» χωρίζουν το μπαρόκ από την τζαζ; Ηλεκτρικός αμανές στη Στέγη! Ο Σωκράτης Σινόπουλος και η μουσική ομάδα «Ισημερία» παρουσιάζουν τον ηχητικό κόσμο των παραδοσιακών οργάνων και δείχνουν πώς αυτά ταιριάζουν με τον σύγχρονο ήχο. Οι μουσικοί εισάγουν τους μαθητές στις απεριόριστες δυνατότητες των παραδοσιακών οργάνων, ερμηνεύοντας έργα που κινούνται από το ρεπερτόριο της μουσικής παράδοσης μέχρι τη σύγχρονη δημιουργία. Οι μαθητές παρακολουθούν το «άνοιγμα» της μουσικής παράδοσης στο σήμερα. Διαπιστώνουν ότι η παραδοσιακή μουσική χρησιμοποιεί τη νέα τεχνολογία και ανταλλάσσει στοιχεία με τόσο διαφορετικά μουσικά είδη, όπως το μπαρόκ και η τζαζ! Περιπλανιούνται στις Μουσικές του Κόσμου. Ανακαλύπτουν πώς συνδιαλέγονται μεταξύ τους οι παραδόσεις της Μέσης Ανατολής, της Βόρειας Αφρικής και της Νότιας Ευρώπης. Ακούνε νέες συνθέσεις και αντιλαμβάνονται πώς οι σύγχρονες ριζοσπαστικές ιδέες μπορούν να δώσουν νέα πνοή στα λεξιλόγια των παραδοσιακών οργάνων. Το μουσικό τους ταξίδι συνεχίζεται με αυτοσχεδιασμούς. Μέσα από τα ηχοχρώματα των οργάνων οι μαθητές παρακολουθούν τους μουσικούς να εκφράζουν ελεύθερα τα ακούσματά τους, που ξεκινούν από την τοπική και αγκαλιάζουν την παγκόσμια μουσική κοινότητα. Στο τέλος μουσικοί και μαθητές πειραματίζονται και ενορχηστρώνουν από την αρχή γνωστά παραδοσιακά τραγούδια «αλλιώς». Συντελεστές: Σύνολο παραδοσιακών οργάνων «Ισημερία»: Πάνος Δημητρακόπουλος (κανονάκι) Δημήτρης Εμμανουήλ (κρουστά) Γιώργος Καλούδης (τσέλο, τετράχορδη λύρα) Χάρης Λαμπράκης (νέυ) Σωκράτης Σινόπουλος (λύρα, λαούτο – Επιμέλεια και σχεδιασμός προγράμματος) Κυριάκος Ταπάκης (ούτι) http://www.sgt.gr/gre/SPG1696/ ΜΟΥΣΙΚΗ / ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ 10 – 13 ΕΤΩΝ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες. Ήχος παρέα με τα μαθήματα του σχολείου: Γεωγραφία, Ιστορία, Νέες Τεχνολογίες, Μουσική και Καλλιτεχνικά. Τι ιστορίες κρύβουν οι γειτονιές γύρω από τη Στέγη; Πρώτα ακούμε, μετά ηχογραφούμε και, τέλος, χαρτογραφούμε. «Το τοπίο μου σε ήχους» καταγράφει και συνθέτει ήχους από γειτονιές που αγκαλιάζουν τη Στέγη. Νέος Κόσμος, Νέα Σμύρνη, Καλλιθέα, Πλάκα: όλες τους γειτονιές με προσφυγικό παρελθόν, περιμένουν τους μαθητές για να μοιραστούν μαζί τους τις ιστορίες τους. Σε αυτό το εργαστήριο, οι νεαροί συμμετέχοντες εξερευνούν το περιβάλλον μέσω των ήχων και επεμβαίνουν στο ηχητικό τοπίο με δικούς τους ήχους. Τι συναισθήματα δημιουργούν οι ήχοι; Μπορούν να έχουν χρώμα ή σχήμα; Οι μαθητές ερευνούν και συγκεντρώνουν υλικό για την ιστορία της κάθε περιοχής. Παίρνουν «συνεντεύξεις» από τους κατοίκους της και μαθαίνουν ιστορίες προσφύγων, αλλά και πιο πρόσφατες αφηγήσεις, που αποτυπώνουν τις αλλαγές στο «τοπίο» της κάθε γειτονιάς. Συντελεστές: Ομάδα Gnous Μιχάλης Μοσχούτης (μουσικός), Ερατώ Τζαβάρα (visual artist), Βασίλης Τζαβάρας (μουσικός) Σε συνεργασία με την επιστημονική σύμβουλο και ιστορικό Κωνσταντίνα Ανδριανοπούλου. *Τα σχολεία που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα είναι το 12ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Σμύρνης, το 117ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών (Νέος Κόσμος), το 70ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών (Ακρόπολη) κ.ά. ΜΟΥΣΙΚΗ / ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Απευθύνεται σε μεμονωμένους επισκέπτες. Η Φωνή στο Σχολείο Πώς η γλώσσα από μέσο γίνεται εργαλείο διδασκαλίας; Ένα εργαστήριο που διδάσκει σε εκπαιδευτικούς πώς να χρησιμοποιούν σωστά τη φωνή τους και τη φωνή των παιδιών στην τάξη. Το εργαστήριο αυτό, που πραγματοποιείται σε δύο μέρη, επικεντρώνεται στη φωνή ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Στο πρώτο μέρος εξετάζουμε τη φωνή του δασκάλου ως το κύριο μέσο επικοινωνίας με τους μαθητές. Το μέρος αυτό του εργαστηρίου έχει στόχο να δώσει βασικές οδηγίες για τη σωστή τοποθέτηση της φωνής και την καλύτερη χρήση της, έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί να μεγιστοποιήσουν την ένταση και τη μεταδοτικότητα της φωνής τους και ταυτόχρονα να την προφυλάσσουν από κούραση, πόνο και άλλα προβλήματα που προκύπτουν από λανθασμένη χρήση. Στο δεύτερο μέρος επικεντρωνόμαστε στη φωνή του μαθητή. Εξετάζουμε το πώς ο δάσκαλος με αφετηρία την εκπαιδευτική ύλη μπορεί να χτίσει ένα μικρό φωνητικό σύνολο μέσα στην τάξη συνδυάζοντας απλά μουσικά στοιχεία και δίνοντας την ευκαιρία σε κάθε μαθητή να εκφραστεί μέσα στην ασφάλεια ενός οργανωμένου συνόλου. Συντελεστές: Μάρθα Μαυροειδή, μουσικός Γιώργος Σαμαρτζής, τενόρος Εθνικής Λυρικής Σκηνής http://www.sgt.gr/gre/SPG1716/ ΜΟΥΣΙΚΗ / ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ 8 – 14 ΕΤΩΝ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες. Οι Ensemble Musikfabrik με τα μουσικά όργανα του Harry Partch σε μια ανοιχτή πρόβα για μαθητές. Το μουσικό σύνολο Musikfabrik θα παρουσιάσει τα συναρπαστικά όργανα του Harry Partch, τις ιδιόρρυθμες τεχνικές παιξίματος που απαιτούν και το καλλιτεχνικό σύμπαν ενός από τους πιο αντισυμβατικούς καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. Σε αυτό το πρόγραμμα οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με τα μουσικά όργανα του Αμερικανού συνθέτη Χάρι Παρτς. Θα ακούσουν τον ήχο του Blue Rainbow και του Eucal Blossom, οργάνων με εξωτική ονομασία αλλά και μορφή. Συνθέτης, θεωρητικός και οργανοποιός, ο Χάρι Παρτς υπήρξε ένας από τους πιο σημαντικούς υποστηρικτές της μουσικής με μικροτόνους προτείνοντας μια νέα προσέγγιση της μουσικής σύνθεσης. Ο Παρτς ανέπτυξε ένα εξαιρετικά σύνθετο σύστημα κουρδίσματος, κατά το οποίο η οκτάβα διαχωριζόταν σε 43 τόνους. Αυτός ήταν ένας απίθανα μεγάλος αριθμός μικροτονικών διαστημάτων, που καθιστούσαν αδύνατη την εκτέλεση των έργων του με συμβατικά όργανα. Κατασκεύασε επίσης μια μεγάλη συλλογή μουσικών οργάνων: ένα σύνολο γλυπτών «ήχου» παράξενης ομορφιάς και επιβλητικής σκηνικής παρουσίας. Μέσα σε δυόμισι χρόνια, ο οργανοποιός και ντράμερ Thomas Meixner κατασκεύασε εκ νέου ολόκληρη τη συλλογή οργάνων του Χάρι Παρτς για το Ensemble Musikfabrik. Έτσι, για πρώτη φορά στην Ευρώπη το Ensemble Musikfabrik έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει το συνολικό έργο του συνθέτη. Συντελεστές: Ensemble Musikfabrik: Marco Blaauw, Helen Bledsoe, Christine Chapman, Bruce Collings, Johannes Fischer, Florentin Ginot, Benjamin Kobler, Ulrich Löffler, Melvyn Poore, Axel Porath, Carl Rosman, Dirk Rothbrust, Peter Veale, Hannah Weirich, Dirk Wietheger Paul Jeukendrup: Σχεδιασμός ήχου Το πρότζεκτ υποστηρίζεται από το Kunststiftung NRW στο πλαίσιο του Campus Musikfabrik. http://www.sgt.gr/gre/SPG1814/ ΜΟΥΣΙΚΗ / +65 ΕΤΩΝ Απευθύνεται σε μεμονωμένους επισκέπτες. Συντελεστές: Μέλη του Ensemble Musikfabrik http://www.sgt.gr/gre/SPG1813/ 5. ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ / ΕΦΗΒΟΙ Απευθύνεται σε ξενώνες φιλοξενίας προσφύγων. Πρόγραμμα εικαστικής δημιουργίας σε ξενώνες φιλοξενίας για ανήλικους ασυνόδευτους πρόσφυγες Έφηβοι 12-18 ετών Φεβρουάριος – Μάιος 2017 Βασικός θεματικός άξονας του εργαστηρίου είναι το «ταξίδι» και κατ’ επέκταση η συλλογική μνήμη, οι φόβοι, η ελπίδα και οι επιθυμίες που γεννά. Το εργαστήριο, που χρησιμοποιεί επίσης έννοιες όπως της γλώσσας, του σπιτιού-εστίας και του σώματος, θα πραγματοποιηθεί στους ξενώνες όπου φιλοξενούνται οι ανήλικοι ασυνόδευτοι πρόσφυγες. Εκεί οι έφηβοι συμμετέχοντες, έχοντας για βοήθεια βασικές γραφικές ύλες, όπως μολύβια, κάρβουνα, παστέλ, μαρκαδόρους, πλαστικά/ακρυλικά, χαρτί, λινάτσα, μουσαμά, αλλά και γύψο, πηλό και ξύλο, θα δημιουργήσουν δισδιάστατα και τρισδιάστατα έργα, αποτυπώνοντας τι σημαίνει για τον καθέναν τους το ταξίδι και η έννοια της μετανάστευσης. Στόχος του προγράμματος είναι να βοηθήσει τους εφήβους συμμετέχοντες να χρησιμοποιήσουν την τέχνη ως γλώσσα επικοινωνίας και να εκφραστούν μέσα από αυτή. Μέσα στο εργαστήριο θα διαμορφώσουμε σταδιακά ένα οικείο περιβάλλον, ώστε η εκφραστικότητα αυτή να βρει τον χώρο να εκδηλωθεί. Το υλικό που θα προκύψει από τα εργαστήρια θα παρουσιαστεί σε μια εικαστική έκθεση. Στο πλαίσιο των εργαστηρίων θα πραγματοποιηθούν εξωτερικές επισκέψεις σε επιλεγμένα μουσεία και χώρους τέχνης με στόχο οι έφηβοι συμμετέχοντες να έρθουν σε επαφή με την κλασική και σύγχρονη τέχνη και να κατανοήσουν την πρόσμειξη διαφορετικών πολιτισμών, αποκτώντας μια διανθισμένη εικόνα για τη χώρα που βρίσκονται ή τη χώρα που θα ήθελαν να βρίσκονται και πιθανώς για τη χώρα καταγωγής τους. Το πρόγραμμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με τους ξενώνες φιλοξενίας για ανήλικους ασυνόδευτους πρόσφυγες «Σύλλογος Μερίμνης Ανηλίκων Σ..ΜΑ.» στα Εξάρχεια, «ΣΤΕΓΗ PLUS (+)» στην Κυψέλη και σε άλλους δύο που θα ανακοινωθούν σύντομα. Συντελεστές: Nadia Al Foudery, Κώστας Ρουσσάκης, Βασίλης Καρούκ, κ.α. http://www.sgt.gr/gre/SPG1823/ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ / 65+ ΕΤΩΝ Απευθύνεται σε μεμονωμένους επισκέπτες. Ανακατασκευάζοντας την Αφροδίτη: Η γυναικεία ομορφιά στα χέρια της πιο δημιουργικής γενιάς Τα αγαπημένο εικαστικό εργαστήριο συναντά τους πιο δημιουργικούς 65άρηδες ξανά στη Στέγη! Η γυναικεία μορφή είναι το θέμα του φετινού εργαστηρίου εικαστικών για άτομα άνω των 65 ετών. Συνεχίζοντας την πορεία των προηγούμενων ετών, οι 65+ καλλιτέχνες θα χρησιμοποιήσουν βασικά εργαλεία και μεθόδους των εικαστικών, ώστε να αναδείξουν τις ποικίλες όψεις της γυναικείας ταυτότητας. Αφετηρία του εργαστηρίου μας θα είναι το πορτρέτο. Θα χρησιμοποιήσουμε αυθόρμητα σκίτσα, αλλά και λεπτομερή σχέδια, για να παρατηρήσουμε τη στάση του σώματος, την ανατομία του προσώπου και τις χειρονομίες που φέρνουν στην επιφάνεια το ψυχικό τοπίο. Η ακρίβεια της φωτογραφικής εικόνας θα συνδυαστεί με την αμεσότητα της επαφής με τον πηλό, για να αναδομήσουμε τη γυναικεία μορφή όπως τη φανταζόμαστε, την επιθυμούμε, την αποστρεφόμαστε, την καταναλώνουμε ή την ενσαρκώνουμε καθημερινά. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα πραγματοποιήσουμε ελεύθερες ασκήσεις γραμμής, φωτοσκίασης και χρώματος, ασκήσεις μικρογλυπτικής και αναπαράστασης με εύπλαστα υλικά, αλλά και πειραματισμούς με τη φωτογραφία, το βίντεο και την ψηφιακή τους επεξεργασία. Παράλληλα θα μελετήσουμε περιπτώσεις εικαστικών από διαφορετικές ιστορικές περιόδους και θα συνομιλήσουμε με σύγχρονους Έλληνες εικαστικούς. Συντελεστής: Αναστασία Δούκα, εικαστικός http://www.sgt.gr/gre/SPG1834/ 6. ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ / ΕΦΗΒΟΙ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες. Φτιάχνω την τάξη μου όπως τη θέλω! Μπορώ να λύσω το πρόβλημα της κακής ηχομόνωσης στην τάξη μου; Μπορώ να σχεδιάσω το… «έξυπνο» θρανίο; Φυσικά και μπορείς, αρκεί να πατήσεις το «Enter» στον 3D εκτυπωτή. Στο πρωτότυπο αυτό εργαστήριο της Στέγης, που πραγματοποιείται στους χώρους των σχολείων, μαθητές και καθηγητές σχεδιάζουν την τάξη των ονείρων τους με τη χρήση νέων τεχνολογιών. Με εκτυπωτές τρισδιάστατης εκτύπωσης και έξυπνους μικροϋπολογιστές ανακαλύπτουν νέους τρόπους για να κάνουν την καθημερινότητά τους πιο ενδιαφέρουσα και λειτουργική και, τελικά, να δημιουργήσουν από κοινού ένα σχολικό περιβάλλον που να μπορεί να εμπνεύσει αλλά και ταυτόχρονα να εξυπηρετήσει τη διδασκαλία. Μέσα από δράσεις που συνδυάζουν τον φυσικό με τον ψηφιακό κόσμο και υπό την καθοδήγηση ειδικών εκπαιδευτών σχεδιάζουν όλοι μαζί τη νέα τους τάξη, αλλά και το εκπαιδευτικό της περιεχόμενο. Στη διάρκεια του εργαστηρίου οι μαθητές πειραματίζονται και μαθαίνουν χρησιμοποιώντας βασικό εξοπλισμό και εργαλεία, ενώ έρχονται σε επαφή με το physical computing και τη γλώσσα του processing-προγραμματισμού. Ανάμεσα σε πραγματικά αντικείμενα, ψηφιακά δεδομένα, καλώδια και κάμερες προσδιορίζουν τα προβλήματα που υπάρχουν στην τάξη τους και βρίσκουν μόνοι τους λύσεις: Θέλω να χρησιμοποιήσω ψηφιακούς αισθητήρες για να κάνω την τάξη μου πιο «έξυπνη»! Θέλω να ανοίξω «παράθυρα» για να συνδεθώ με άλλες τάξεις στην Ελλάδα, αλλά και στον κόσμο! Συντελεστές: Θανάσης Δεληγιάννης (Οpen Technologies Expert/ Εκπαίδευση και ανοιχτές τεχνολογίες), Κώστας Παπαδήμας (Community Manager/ Διαχείριση κοινότητας), κ.ά. Για το πρόγραμμα αυτό η Στέγη συνεργάζεται και με τον Οργανισμό Ανοιχτών Τεχνολογιών (ΕΕΛ/ΛΑΚ). *Τα δύο πρώτα σχολεία που θα επισκεφθούμε είναι το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Αγίου Δημητρίου και το 1ο Γυμνάσιο Ηλιούπολης. ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ / ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες. Η Στέγη παίζει ψηφιακά Zoom Net amp; My Design Δύο ανοιχτές ψηφιακές βιβλιοθήκες για την τέχνη και την τεχνολογία με βάση τις παραγωγές της Στέγης Παίζουμε και μαθαίνουμε από τον υπολογιστή μας με τις ψηφιακές εφαρμογές Zoom Net & My Design. Η Στέγη εισάγει τους μαθητές στο πολιτιστικό ρεπορτάζ και στο design. Μέσα από τις πλατφόρμες Zoom Net και My Design οι μαθητές έρχονται σε επαφή με εργαλεία που τους επιτρέπουν να προσεγγίσουν τις παραγωγές της Στέγης ως μια αφορμή να πραγματοποιήσουν τις δικές τους δημιουργίες. Σχεδιασμός αφίσας, stop-motion animation, ειδικά οπτικά εφέ, σχεδιασμός ηχοτοπίων και σύνθεση μουσικής... Οι μαθητές έρχονται σε ουσιαστική επαφή με τη σύγχρονη τέχνη, μοιράζονται με τη διεθνή εκπαιδευτική κοινότητα υλικό από τις παραστάσεις της Στέγης και αφήνουν το δικό τους δημιουργικό αποτύπωμα, κάνοντας έτσι τις παραστάσεις πραγματικά δικές τους. Και όλα αυτά μέσα από τη σχολική τάξη, απ’ όπου κι αν βρίσκονται. Συντελεστές: Θάνος Ελευθεράκος: web developer Μελίνα Σιδηροπούλου: δημοσιογράφος Μαριλένα Σταφυλίδου: φωτογράφος Κωστής Σωτηράκος: γραφίστας Κλεοπάτρα Κοραή: stop-motion animator Νίκος Βογιατζής: σχεδιαστής των μέσων/εικαστικός Ερατώ Τζαβάρα: video artist Βασίλης Τζαβάρας: μουσικός Μιχάλης Μοσχούτης: μουσικός Θανάσης Δεληγιάννης (ΕΕΛ/ΛΑΚ) Δέσποινα Μητροπούλου (ΕΕΛ/ΛΑΚ) Αλέξανδρος Μελίδης (ΕΕΛ/ΛΑΚ) Μανώλης Ανδριωτάκης (ΕΕΛ/ΛΑΚ) κ.ά. 7. ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΑ / ΠΑΙΔΙΑ 5 – 8 ΕΤΩΝ Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Νηπιαγωγεία, Α΄, Β΄ Δημοτικού και Ειδικά Σχολεία Αυθεντική χαρά και πολλή διασκέδαση από τη Στέγη στα σχολεία. Ποιοι είναι οι κανόνες του Αυθεντικού Παιχνιδιού; Πώς μπορούμε να μάθουμε παίζοντας; Μετά από 5 χρόνια επιτυχημένης πορείας στη Στέγη, το Αυθεντικό Παιχνίδι ταξιδεύει στα Νηπιαγωγεία της Αθήνας, καθώς και σε πρώτες τάξεις του Δημοτικού (Α΄ και Β΄) και σε Ειδικά Σχολεία. Ένα «τρυφερό» πρόγραμμα της Στέγης, όπου τα παιδιά συμμετέχουν με όλες τους τις αισθήσεις! Μέσα από ομαδικά παιχνίδια έκφρασης και δημιουργικές δραστηριότητες, που συνδυάζουν τη μουσική, τον χορό και τα εικαστικά, μαθαίνουν τον κόσμο και την πραγματικότητα, γνωρίζουν τον εαυτό τους και ανακαλύπτουν το σώμα τους, χωρίς να απαιτείται να «εκπαιδεύσουν» κάποια συγκεκριμένη δεξιότητά τους. Παράλληλα μαθαίνουν να συνεργάζονται και να επικοινωνούν, αποβάλλοντας το άγχος και τον ανταγωνισμό. Ποιοι όμως είναι οι κανόνες του παιχνιδιού; Μια μοναδική εμπειρία αυτογνωσίας και ενεργοποίησης του νου και των συναισθημάτων, όπου τα παιδιά αποκτούν αυτοεκτίμηση, ενώ παράλληλα αντιλαμβάνονται τι θα πει μοναδικότητα, ισότητα, αλλά και αποδοχή της διαφορετικότητας του άλλου. Γιατί στο παιχνίδι είμαστε όλοι ίσοι… Αρκεί να νιώθουμε ασφαλείς. Συντελεστές: Έλενα Ιωάννου: παιδαγωγός, μουσικός Αγγελική Καλαντζοπούλου: ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια Βάνα Κολιοπούλου: ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια Μαρία Κολιοπούλου: χορογράφος και καθηγήτρια χορού Στέγη Ιδρύματος Ωνάση Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
Κάνουμε σινεμά
Έφηβοι 14 – 17 ετών
Από 10 Φεβρουαρίου έως 17 Μαρτίου 2017 | 17:30 – 20:30
Μια παράσταση για τον σκηνοθέτη του βωβού κινηματογράφου Ζωρζ Μελιές από τον κινηματογραφιστή Άγγελο Φραντζή
Μαθητές Δ΄, Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού και Α΄ Γυμνασίου
Φεβρουάριος – Μάιος 2017 | 11:00-12:15
Μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου
Εργαστήρια: Νοέμβριος 2016 – Απρίλιος 2017
Ένα πρόγραμμα τεχνικής εκπαίδευσης θεάτρου για μαθητές
Μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου
Φεβρουάριος – Μάιος 2017 | 11:00-12:30
Μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου
Για τα σχολεία της Κομοτηνής: Πέμπτη 16 έως και Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2017
Για τα σχολεία της Αθήνας: Πέμπτη 2 έως και Παρασκευή 10 Μαρτίου 2017
Παράσταση: Κυριακή 12 Μαρτίου 2017 (όλα τα σχολεία μαζί στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης)
Σωκράτης Σινόπουλος
Μαθητές από Δ΄ Δημοτικού μέχρι και Β΄ Γυμνασίου
Τετάρτη 8, Πέμπτη 9 και Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2017 | 11:00-12:30
Το τοπίο μου σε ήχους
Μαθητές από Ε΄ Δημοτικού μέχρι και Β΄ Γυμνασίου
Φεβρουάριος – Μάιος 2017
Εργαστήριο για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων
Από 12 έως 14 Φεβρουαρίου 2017 | 12 Φεβρουαρίου 11:00-15:00 amp; 13-14 Φεβρουαρίου 17:00-21:00
Ακούστε τον Harry Partch από το Ensemble Musikfabrik
Μαθητές από Γ’ Δημοτικού έως και Γ’ Γυμνασίου
23 Φεβρουαρίου 2017 | 12:00-13:30
“spielBar” από το Ensemble Musikfabrik
Εργαστήριο μουσικής σύμπραξης με μέλη του Ensemble Musikfabrik για άτομα 65+
24 Φεβρουαρίου 2017 | 11:00-14:00
Το Ensemble Musikfabrik καθοδηγεί μια μουσική συνεργασία ανάμεσα σε ανθρώπους που αγαπούν τη μουσική και τον πειραματισμό. Tο Ensemble Musikfabrik έρχεται με το εργαστήριο “spielBar” να καταρρίψει την άποψη ότι μόνο βιρτουόζοι και εξαιρετικά ταλαντούχοι καλλιτέχνες μπορούν να παίξουν σύγχρονη μουσική.
Οι συμμετέχοντες στο “spielBar” καλούνται να αναπτύξουν δημιουργικές και διανοητικές μουσικές ικανότητες αντί για τεχνικές παιξίματος. Σολίστ, επαγγελματίες, ερασιτέχνες, χομπίστες και αρχάριοι μουσικοί άνω των 65 ετών συμπράττουν στο εργαστήριο και συνεργάζονται μουσικά υπό τις οδηγίες των μελών του Ensemble Musikfabrik. Όλα τα έργα που θα παιχτούν στις συναντήσεις του εργαστηρίου επιτρέπουν στους συμμετέχοντες να εμπλακούν σε βάθος στη διαδικασία της μουσικής σύνθεσης. Στα Γερμανικά «spielbar» σημαίνει «κάτι που μπορεί να παιχτεί», τονίζοντας την εγγενή ικανότητα όλων μας να παίζουμε μουσική. Βάζοντας κεφαλαίο το γράμμα «Β» (spielBar), o όρος αποκτά εμμέσως μια επιπλέον σημασία, παραπέμποντας σε έναν κοινωνικό χώρο (Bar), στον οποίο συναντιόμαστε με φίλους για να απολαύσουμε τη στιγμή. Το spielBar λοιπόν δεν είναι μόνο ένα χώρος πειραματισμού· είναι επίσης ένας τόπος όπου ολοκληρώνεται μια ημέρα γεμάτη με νέες εμπειρίες.
Το ταξίδι
Νέοι εικαστικοί 65+
Από 22 Φεβρουαρίου έως 17 Μαΐου | 11:00-14:00
Hack your classroom
Μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου
Φεβρουάριος – Μάιος 2017
Παίζουμε και μαθαίνουμε από τον υπολογιστή μας με τις ψηφιακές εφαρμογές.
Μαθητές Γυμνασίου & Λυκείου και Εκπαιδευτικοί
Φεβρουάριος – Μάιος 2017
Zoom Net: Μέσα από τις δράσεις του Zoom Net οι έφηβοι αποκτούν τις γνώσεις για να κάνουν διαδικτυακό καλλιτεχνικό ρεπορτάζ, συνδυάζοντας το υλικό μιας παράστασης με αυτό που διατίθεται ήδη ελεύθερα στο διαδίκτυο, προκειμένου να φτιάξουν τελικά τη δική τους αφήγηση. Έχοντας για βοήθεια online tutorials, πληροφοριακά και ενημερωτικά βίντεο για παραγωγές της Στέγης, αλλά και μια σειρά από ανοιχτούς εκπαιδευτικούς πόρους και πληροφοριακά εργαλεία που παρέχονται μέσα από την πλατφόρμα του Zoom Net, οι μαθητές ενημερώνονται για το θέμα της παραγωγής, τους συντελεστές και το εικαστικό περιεχόμενο, ενώ στη συνέχεια καλούνται να συμμετάσχουν με τη δική τους δουλειά: οι συνεντεύξεις, τα κείμενα, τα φωτογραφικά ρεπορτάζ ή τα infographics που θα ετοιμάσουν είναι η δική τους ερμηνεία στην καλλιτεχνική παραγωγή που καλούνται να προσεγγίσουν, αλλά και να παρουσιάσουν ξανά στο κοινό μέσα από τα δικά τους μάτια.
My Design: Χρησιμοποιώντας το ανοιχτό εκπαιδευτικό υλικό του My Design, οι έφηβοι έχουν την ευκαιρία να προσεγγίσουν με τους δικούς τους όρους το design. Όπως και στο Zoom Net, σκοπός είναι οι μαθητές να απελευθερώσουν τις δημιουργικές τους δυνάμεις και να παρουσιάσουν τη δική τους εκδοχή για το εικαστικό μέρος μιας παραγωγής, να δημιουργήσουν το προωθητικό υλικό (αφίσα, βίντεο κ.ά.) ή να σχεδιάσουν εξολοκλήρου μια δική τους δράση. Ο μαθητές έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν υλικό σε ψηφιακή μορφή από τις δεξαμενές ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων που είναι διαθέσιμες, χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία και online υπηρεσίες που τους επιτρέπουν την ψηφιακή επεξεργασία του υπάρχοντος υλικού ή τη δημιουργία νέου.
Το Αυθεντικό Παιχνίδι
Φεβρουάριος – Μάιος 2017
Συγγρού 107
117 45 Αθήνα
Τηλ: 213 017 8000
e-mail: [email protected]
Tηλ.: 213 017 8002
E-mail: [email protected]